CÂT DE COMPETENT EȘTI CA LIDER?


competenceScriitorul John Gardner a spus cândva: „Societatea care batjocorește excelența instalatorilor din cauză că meseria de instalator e o activitate neimportantă și care tolerează filosofia de proastă calitate pentru că e o activitate solemnă, nu va avea parte nici de instalații sanitare bune și nici de filosofie bună. Nici țevile și nici teoriile nu vor fi destul de solide.”

Cu toții admirăm oamenii care dau dovadă de competențe ridicate, indiferent că sunt manufacturieri, sportivi de talie mondială sau lideri ai unor afaceri de succes. Cei mai mulți dintre noi vrem să fim priviți ca oameni competenți.

Pentru lideri, competența este extrem de importantă. Ea poate determina dacă subordonații te respectă și te urmează; sau nu. Iată câteva moduri concrete prin care să poți cultiva această calitate a competenței:

1. Vino pregătit în fiecare zi. Există o zicală: „Toate lucrurile vin la cel care așteaptă.” Din păcate, uneori ajung doar rămășițele celor care au ajuns primii la destinație. Oamenii responsabili sunt pregătiți atunci când se așteaptă asta de la ei. Dar oamenii extrem de competenți merg cu un pas mai departe. Ei nu vin doar fizic, ci vin pregătiți de acțiune în fiecare zi - indiferent cum se simt, ce fel de situații înfruntă sau cât de dificilă li s-ar părea situația.

2. Continuă să te perfecționezi. Oamenii extrem de competenți caută moduri prin care să continue să învețe, să crească și să se îmbunătățească. Ei fac asta adresând întrebarea „de ce”. La urma urmei, persoana care știe „cum” ar putea ca mereu să aibă un loc de muncă, însă persoana care știe „de ce” va fi șeful.

3. Du treaba la bun sfârșit cu excelență. Nu am cunoscut niciodată o persoană pe care să o consider competentă și să nu ducă lucrurile la bun sfârșit. Willa A. Foster remarca: „Calitatea nu e niciodată întâmplătoare; e mereu rezultatul unei intenții ridicate, unui efort sincer, unei dirijări inteligente și a unei execuții de maestru; reprezintă alegerea înțeleaptă dintre multe alternative.” Evoluția cu un nivel ridicat de excelență e mereu o alegere, un act voluntar. În calitate de lideri, ne așteptăm ca oamenii noștri să ducă lucrurile la bun sfârșit când le atribuim sarcini. Ei se așteaptă la asta și la mult mai multe de la noi, liderii.

4. Realizează mai multe decât este așteptat. Oamenii extrem de competenți fac mereu mai multe decât li se cere. Pentru ei, „destul de bine” nu e niciodată destul de bine. În cartea „Men in Mid-Life Crisis”, Jim Conway scrie că unii oameni simt „o trezire a nevoii de a fi oameni extraordinari și un sentiment puternic de «hai să facem asta cât de bine putem.» O atitudine de tipul «Uită de goluri, hai să trecem de jocul ăsta fără să ne lovim.»” Liderii nu își pot permite să aibă o asemenea atitudine. Ei trebuie să-și facă treaba și încă ceva pe lângă, în fiecare zi.

5. Inspiră-i pe ceilalți. Liderii extrem de competenți fac mai multe decât să acționeze la un nivel ridicat. Ei inspiră și își motivează oamenii să facă la fel. În timp ce unii oameni se bazează doar pe abilitățile de relaționare să supraviețuiască, liderii eficienți  combină aceste abilități cu o competență ridicată pentru a-și duce organizațiile la noi niveluri de excelență și influență. Ce comportament ai când vine vorba de a duce treaba la bun sfârșit? Abordezi tot ce faci cu fervoare și acționezi la cel mai înalt nivel posibil? Sau „destul de bine” e destul de bine uneori pentru tine? Când te gândești la oamenii care sunt competenți, iei în considerare de fapt doar trei tipuri de oameni:

1. Cei care văd ce trebuie să se întâmple.

2. Cei care pot face lucrurile să se întâmple.

3. Cei care pot face lucrurile să se întâmple atunci când contează cu adevărat.

Când vine vorba de profesia ta, unde acționezi cel mai consistent? Ești un gânditor, un executant sau un jucător decisiv pentru rezultatul final? Cu cât ești mai bun, cu atât mai mult potențial vei avea pentru a-ți influența oamenii.

Din cartea „Cele 21 de calități ale liderului