Cele 10 legi ale confruntării

Sunt sigur că ai mai auzit asta înainte: în orice companie oamenii sunt cea mai valoroasă resursă. În calitate de lider, probabil înţelegi că este adevărat. Indiferent cum măsori acest lucru, oamenii au rata cea mai mare de recuperare a investiţiei pe o perioadă lungă de timp. Atunci când ai grijă de oameni şi îi tratezi cum trebuie, ei au potenţialul de a crea un succes incredibil pentru organizaţie.

Totuşi, câteodată interpretăm acest concept în mod greşit. „Să ai grijă de” este înţeles de unii lideri ca „să fii bun şi niciodată să nu le aplici corecţii”.  Această interpretare poate avea consecinţe periculoase. De ce? Pentru că uneori oamenii au nevoie de corecţii. Ei nu sunt perfecţi, aşa că vor face greşeli. Comunicarea nu este mereu simplă de înţeles, iar uneori ceilalţi nu vor înţelege ce li se cere. Şi astfel apare nevoia de corecţie a cursului.

Parcă vă şi aud cum nu vă convine. Asta e din cauză că cei mai mulţi dintre noi nu apreciem acest tip de interacţiune. Corecţia înseamnă confruntarea şi mulţi oameni se opun cât pot de mult. În schimb, ei evită să aducă problema în discuţie, sperând că aceasta se va corecta de la sine. Acest lucru este posibil să se întâmple dacă un om din echipă are o zi proastă. Dar când o persoană are mai multe zile proaste, trebuie să iei atitudine. Dacă nu, zilele proaste vor deveni săptămâni sau luni!

Oare există o modalitate bună pentru a confrunta sau corecta un membru din echipă? Eu cred că există. Asta nu înseamnă că va fi uşor, sau că va merge totul conform planului. Dar există anumite sugestii pe care le putem urma pentru a crea cele mai bune condiţii pentru un final pozitiv.

Regula de platină

Înainte să intru prea mult în detalii, vreau să pregătesc terenul pentru ele. Acceptând următoarele două idei îţi va permite să ai starea de spirit necesară înainte de începutul conversaţiei. Prima se numeşte Regula de Platină. Probabil ştii deja Regula de Aur: Tratează-i pe ceilalţi aşa cum vrei tu să fii tratat. Aceasta este o regulă foarte bună şi a funcţionat vreme de secole. Dar modul cum putem să o interpretăm poate fi eronat, pentru că modul cum vreau eu să fiu tratat poate fi diferit de tratamentul pe care o altă persoană îl preferă. De aceea am adoptat Regula de Platină: Tratează-i pe ceilalţi aşa cum vor să fie trataţi. Asta pune accent pe înlăturarea preferinţelor personale şi gândirea strategiei cu preferinţele celeilalte persoane în gând.

Priveşte confruntarea ca o clarificare

Vreau să te încurajez să schimbi modul cum defineşti conversaţia care urmează să se desfăşoare. În loc să vezi misiunea ca pe o confruntare cu un individ, gândeşte-te că astfel vei clarifica nevoile echipei. Asta nu înseamnă să cocoloşeşti persoana sau să minimizezi problema apărută, dar o perspectivă pozitivă asupra conversaţiei va transforma toată sarcina în ceva mai puţin intimidant. Prin folosirea cuvintelor de clarificare, persoana corectată se simte mai puţin atacată personal.

Cele 10 legi ale confruntării

Luând în considerare scopurile specifice de clarificare şi tratare a persoanelor aşa cum îşi doresc, acestea sunt cele 10 legi ale confruntării:

  1. Confruntarea trebuie să aibă loc în privat
  2. Confruntarea va avea loc cât mai rapid, nu atunci când va fi „momentul potrivit”
  3. Te vei axa pe problema respectivă
  4. Îţi vei spune ideea şi nu o vei repeta
  5. Vei trata doar acţiunile care pot fi schimbate
  6. Vei evita orice sarcasm (în mod special într-un email sau text)
  7. Vei evita cuvinte precum „întotdeauna” sau „niciodată” deoarece rareori sunt precise
  8. Vei adresa întrebări şi vei oferi sugestii
  9. Nu îţi vei cere iertare pentru confruntare
  10. Ţine minte să subliniezi contribuţiile pozitive ale persoanei.

Una dintre cele mai profunde convingeri este aceea că oamenii vor să contribuie la ceva mai măreţ decât ei înşişi. Şi majoritatea membrilor echipei doresc să aibă succes în ceea ce fac. Asta înseamnă că dacă corecţia este tratată corect, cei mai mulţi vor fi deschişi schimbărilor şi perfecţionării. Asta nu înseamnă că toată lumea va reacţiona la fel, dar vei furniza metode mai uşoare pentru ca ei să urmeze ghidajele amintite mai sus.

Ultimul adevăr este să îţi aminteşti că tu controlezi doar partea ta de conversaţie. Răspunsul celorlalţi nu depinde decât de ei. Dar dacă eşti onest şi confruntarea se va realiza cu grijă şi într-un timp rezonabil, vei crea o atmosferă în care oamenii pot învăţa din greşeli, pot creşte şi se pot perfecţiona. Asta este o atmosferă din care cei mai mulţi dintre noi am dori să facem parte.